Iklan

Jumaat, 29 Oktober 2010

Terengganu Siri 01 Fakta Ringkas

Kedudukan Terengganu dalam Peta Malaysia


Ibu negeri                              :  Kuala Terengganu                                       

Ketua negeri                          : Sultan

Bendera Negeri
Ketua eksekutif negeri           : Menteri Besar

Populasi                                : Lebih kurang 1.1 juta (sehingga 2010)

Keluasan                               : 12 955 km persegi

Kepadatan penduduk            : 86.5/km persegi

Lambang Negeri
Kod panggilan                       : 09                                                                 

Poskod kebangsaan               : 20xxx - 24xxx

Huruf pertama plat kenderaan : T

Bilangan Daerah                     : Tujuh 
(Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Marang, Hulu Terengganu, Dungun dan Kemaman)





Isnin, 25 Oktober 2010

Nice Siri 01 Info Berguna

Nice dimaksudkan di sini merujuk kepada bandar pesisir pantai yang merupakan bandar kelima terbesar di Perancis. Ia terletak di kawasan yang dipanggil French Riviera atau nama tempatannya Côte d'Azur. Nice disebut sebetulnya nis (niece dalam bahasa inggeris) bukan nice sebagai mana sebutan Inggeris. Adapun ada mereka mengatakan Nice is nice dengan dua sebutan berbeza untuk menggambarkan kemenarikannya tempat ini. Post kali ini berkisar tentang info yang mungkin berguna ketika mengunjungi Nice.

Nice

Get Around

Sebenarnya cara terbaik untuk explore Nice adalah dengan cara berjalan kaki. Walaupun Nice itu satu bandar yang besar, kawasan tumpuan pelancongnya hanyalah sekitar kawasan centre yang berradius 20 minit perjalanan dengan berjalan kaki. Kawasan tumpuan adalah di luar Cimiez, iaitu kawasan penempatan kelas tinggi. Kawasan tumpuan pelancong biasanya tertumpu di bahagian old town dan juga kawasan membeli belah selain kawasan pesisiran pantai yang berhampiran. Jadi kenderaan bermotor seperti bas dan teksi dilihat kurang praktikal. Kereta sewa juga dilihat kurang sesuai disebabkan oleh kesukaran mendapat tempat parkir dan tempat parkir yang mahal, agak kurang berbaloi.

Pun begitu kenderaan awam juga ada di Nice.Nice mempunyai jaringan pengangkutan awam yang bernama Lignes d'Azur. Mungkin untuk ke kawasan yang agak jauh dari centre, atau mungkin juga malas berjalan kaki, kenderaan awam ini boleh digunakan. Tambangnya amatlah berpatutan. Hingga hari ini, tambang untuk satu hala hanyalah 1 euro. Selain itu terdapat pelbagai lagi jenis tiket seperti 10 journeys (10 euro), tiket harian (4 euro) dan lain-lain lagi. Harga mungkin berubah dari semasa ke semasa. Sentiasalah rujuk di website rasmi Lignes d'Azur untuk maklumat terkini. Pada tahun 2007 lalu, bandar Nice telah memulakan khidmat tram untuk memantapkan lagi sistem pengangkutan awam bandar ini.

Anda juga boleh menyewa motosikal, basikal mahupun roller blade atau inline skating untuk merasai kelainan melawat Nice.

Makan

Socca
Nice biasanya menjadi tempat tumpuan orang-orang kaya untuk bercuti, jadi mencari makanan yang murah memerlukan banyak kesabaran. Adapun belanja bagi pelancong bajet untuk sehari adalah bawah 20 Euro. Biasanya, penjimatan boleh dilakukan apabila membeli makanan di pasar raya. Makanan seperti roti, tuna, sardin, jem dan sebagainya boleh menjadi sumber tenaga.
Makanan special di Nice antaranya adalah Socca, Soupe de Poisson, Salade Nicoise dan Tourtes aux Blettes. Seperti tempat lain di Perancis, Baguette juga menjadi pilihan makanan yang menarik di sini. Harga  sekitar 4-6 Euro bergantung kepada inti.

Jumaat, 22 Oktober 2010

Senarai 001 - Barang-barang Keperluan untuk Bercuti Biasa

Barang-barang yang biasa dibawa ketika percutian biasa di hotel, hostel, resort dan seangkatannya.

Gambar hiasan

Pakaian

* Baju kasual  * Baju tidur * Kasut * Selipar * Pakaian dalam * Seluar panjang dan pendek
* Kain pelikat/batik * Baju sukan * Baju renang

Toiletries

* Sabun mandi * Berus gigi * Ubat gigi * Deodrant * Perfume * Sikat * Lip balm * Shampoo * Alat cukur

Ubat-ubatan

* Panadol * Sunblock * Ubat anti-diarrheal * Minyak angin * Minyak gamat * Plaster

Ubat-ubatan diperlukan juga

Isnin, 18 Oktober 2010

Bergen Siri 02 Tarikan

Ini adalah sambungan daripada siri 01.
Post kali ini akan berkisar tentang satu tempat yang bernama Bryggen.

Bryggen adalah susunan bangunan komersial binaan kayu yang sangat berpengaruh di bandar Bergen suatu ketika dahulu. Ianya dibina di sepanjang pelabuhan di bandar ini. Bandar Bergen diasaskan pada tahun 1070 dan Bryggen menjadi bahagian bandar yang tertua di Bergen.


Bryggen
Mengikut sejarah, bandar Bergen sering mengalami kebakaran suatu ketika dahulu yang memusnahkan banyak rumah yang terdiri daripada rumah-rumah kayu. Kebakaran yang dahsyat berlaku pada tahun 1702 memusnahkan Bryggen. Selepas itu, struktur bangunan ini dibina semula di atas tapak yang sama. Saki baki 61 bangunan yang tinggal pada hari ini telah disenaraikan salah satu daripada warisan kebudayaan dunia oleh UNESCO.

Fakta UNESCO


  • Negara   : Norway                                                          
  • Jenis       : Kebudayaan (Cultural) 
  • Rujukan  : 59 
  • Region    : Eropah dan Amerika Utara                 (Rujukan UNESCO)


Jumaat, 15 Oktober 2010

Istanbul Siri 02 Sejarah Ringkas

Istanbul mempunyai sejarah yang sangat menarik. Pernah menjadi ibu kota bagi bagi tiga empayar penting dunia iaitu Rom, Byzantine dan juga Othamaniyyah. Istanbul juga dikenali dengan pelbagai nama kerana keagungan sejarahnya. Byzantium, Constantinople, Stamboul, Islambol adalah nama-nama bagi Istanbul yang mempunyai sejarah tersendiri.



Garis masa sejarah untuk Istanbul boleh diringkaskan begini:

Bizantion/Byzantium (660 SM - 324M)

Sejarah Istanbul bermula di sini. Adapun terdapat juga sejarah sebelum era ini. Bizantion atau nama latinnya Byzantium adalah bandar Istanbul purba yang diasaskan oleh orang Greek/Yunani dari Magera (dekat Athens) atas arahan seorang raja bernama Byzas. Bandar ini didirikan di sebelah Eropah Istanbul masa kini.
Keputusan Bizantion besekutu dengan usurper Pescennius Niger untuk melawan Roman Emperor Septimus Severus membawa padah. Severus menang dan membangunkan kota ini.

Ibu Kota Empayar Rom (324M - 395M)

Bilamana Constantine I mengalahkan Licinius ketika Battle of Chrysopolis pada tahun 324, Constantine I menjadi emperor bagi sekian empayar Rom. Dia selepas itu mempunyai perancangan untuk membina sebuah bandar kristian untuk menggantikan Byzantium. Dia juga bercadang untuk mengalih Nicomedia, ibu kota bagi Rom Timur ketika itu ke Byzantium. Constantine I menetap di Nicomedia selama 6 tahun selepas itu sehinggalah pada tahun 330, dia menjadikan Byzantium menjadi ibu kota rasmi bagi Empayar Rom sebelah timur. Kota ini kemudiannya dinamakan dengan nama Constantinople bermaksud bandar Constantine juga dinamakan New Rome.

Empayar Byzantine  juga dikenali Empayar Rom Timur (395M - 1493)


Setelah kematian emperor Theodosius I,  pergolakan dalam pemerintahan Rom berlaku yang membawa kepada perpecahan empayar Rom Barat dan Rom Timur juga dikenali sebagai Byzantine. Pada tahun 476, Constantinople menjadi ibu kota bagi empayar ini selepas kehancuran Rom Barat. Kota ini dilihat terus maju dan membangun. Kota ini selepas itu terus diserang oleh pelbagai musuh pada kurun seterusnya antaranya Avar, Bulgar dan Russia.

Empayar ini mula merundum ketika perang salib keempat. Antara tahun 1204 sehingga 1261, kota ini ditakluk seketika oleh Empayar Latin. Kejatuhan Constantinople kepada tentera salib melahirkan Empayar Latin yang tidak stabil di Constantinople.Ketika era ini, banyak kemusnahan berlaku dan populasi juga menurun mendadak. Selepas itu, pada tahun 1261, kota ini berjaya ditawan balik oleh Byzantine.Walaupun berjaya menawan semula, sumber ekonomi kota ini makin membimbangkan di samping kemusnahan yang dashyat bersisa.

Kejatuhan Constantinople


 Kerajaan Turki Othmaniyyah (1493 - 1923)                                                                                          

Semangat membara umat Islam untuk menguasai Constantinople berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang telah beberapa kali memberikan khabar gembira tentang pembukaan kota ini di tangan umat Islam seperti yang dinyatakan ketika Perang Khandak. Sabda Rasulullah SAW: ”Sesungguhnya Costantinople itu pasti akan dibuka. Sebaik-baik ketua adalah ketuanya, dan sebaik-baik tentera adalah tenteranya”.

Isnin, 11 Oktober 2010

Sungai Siri 01

Sungai Danube di Budapest, Hungary
Tiba-tiba saje mahu tulis pasal sungai.

Sungai adalah saluran air semula jadi yang mengalir ke arah lautan, laut, tasik, atau ke arah sungai yang lain. Air sungai biasanya terbatas dalam satu saluran yang terdiri daripada dasar sungai dan tebing di kiri dan kanan.

Sungai-sungai kecil dipanggil dengan pelbagai nama seperti alor, anak sungai, parit dan sebagainya. Orang putih juga menamakannya dengan pelbagai nama juga seperti stream, creek, brook, rivulet, tributary dan rill.





Adapun sungai itu terbahagi kepada tiga bahagian:

1) Peringkat Muda (Hulu)

Di sinilah bermula punca sungai. Biasanya dari atas bukit atau gunung mengalir turun ke bawah. Sumber biasanya air hujan dan juga salji.

Soča River bermula dari gunung di Slovenia.
2) Peringkat Tengah (Dewasa)

Biasanya ia lebih lebar daripada sungai di peringkat hulu. Penempatan utama manusia banyak tertumpu pada peringkat ini. Tengok sahaja sungai Kelang, Sungai Kinta, Sungai Mekong dan seangkatan dengannya yang membentuk satu kehidupan di sekelilingnya. Jambatan biasanya terbina di peringkat ini.

3) Peringkat Hilir (Tua)

Sungai akan berakhir di sini. Masuk ke dalam lautan, laut, tasik dan sebagainya.

Sungai sememangnya ciptaan Allah SWT yang sangat menarik di samping memberi banyak manfaat kepada manusia. Oleh sebab tidak larat menulis panjang, lihat saja gambar-gambar sungai di bawah ini.

Jumaat, 8 Oktober 2010

Perjalanan Finland Siri 01 Intro

Kerana suka melawat website Ryanair, suatu hari rakan aku yang bernama Encik Malan menemui satu tiket yang agak berpatutan untuk ke Finland. Sememangnya untuk ke negara ini menaiki flight agak mahal, sebab itulah ramai ke Finland dengan menaiki feri dari Stockholm, kerana flight ke Stockholm dari mana-mana bandar di eropah lebih murah terutamanya Ryanair. Alang-alang dah sampai Stockholm, ramai yang tidak mahu lepaskan peluang ke negara Finland. Cadangan asal aku juga memang macam itu.

Dipendekkan cerita, setelah berfikir antara panjang dan pendek, kami pun bersetuju untuk menempah tiket tersebut yang berharga 58 Euro bersih termasuk segala cas untuk pergi dan balik. Ryanair adalah syarikat penerbangan tambang murah senantiasa mencari airport yang paling murah, yang biasanya agak jauh dari bandar utama. Inilah terjadi kepada kami, kerana kami hanya mahu pergi ke Helsinki sahaja, terpaksalah singgah di bandar ayam yang bernama Tampere. Tampere ini terletak dua jam dari Helsinki.

Ayam Golek
Kami mengambil flight ini di airport Bremen, Jerman. Disebabkan flight terlalu awal iaitu pada pukul 6 pagi, kami mengambil keputusan untuk bermalam sahaja di airport tersebut. Kami berjumpa di stesen kereta api utama bandar Bremen pada jam 10 malam dari rumah masing-masing. Aku tinggal di barat Jerman manakala Encik Malan pula berada di utara Jerman. Sebelum bergerak menuju ke airport, kami singgah sebentar di sebuah kedai kebab Turki berhampiran dengan stesen kereta api untuk membeli kebab sebagai hidangan makan malam. Kami juga membeli seekor ayam golek sebagai hidangan tambahan, hahah sungguh gelojoh.



Strassenbahn di Bremen
Untuk ke Bremen Airport, kami perlu mengambil tren jalan atau bahasa tempatannya dipanggil Strassenbahn dari kedai kebab tadi. Strassenbahn ini mengambil masa lebih kurang 20 minit untuk sampai ke airport. Sesampainya di Airport, kelihatan tempat ini seperti kurang meriah, maklumlah airport ini akan ditutup sebentar sahaja nanti. Kebiasaanya, pada pukul 12 tengah malam airport ini akan ditutup. Nasib baik, kami sempat memasuki bangunan airport ini sebelum ditutup.

Isnin, 4 Oktober 2010

Amsterdam Siri 01 Info Berguna

Amsterdam terletak di Belanda. Amsterdam mempuyai tarikan yang agak berlainan berbanding bandar-bandar lain di eropah. Catatan kali ini berkisar tentang info berguna dan juga mungkin tidak berguna tentang Amsterdam.

Penginapan

Amsterdam mempunyai lebih 400 hotel berdaftar dari yang paling bajet hinggalah yang berbintang-bintang. Biasanya penginapan paling murah disediakan oleh pengusaha hostel. Budget traveller biasanya akan mencari hostel ini sebagai pilihan utama. Harga semalam untuk satu katil biasanya antara 15 Euro ke 30 Euro bergantung kepada jenis hostel, lokasi, jenis bilik dan masa.Harga ini adalah harga standard hostel di kebanyakan bandar-bandar lain di eropah barat. Biasanya permintaan yang sangat tinggi berlaku pada hari minggu dan hari cuti. Musim panas adalah musim yang paling ramai. Harga akan juga berganda. Untuk mengelak daripada tidak dapat penginapan, langkah menempah bilik lebih awal beberapa hari atau minggu mungkin juga bulan sebelum memulakan perjalanan adalah sangat bagus. Laman-laman seperti hostelworld dan juga hostelbookers selalu mendapat tempat.Antara kawasan di Amsterdam yang menjadi tumpuan penginapan seperti Old Center, Canal Ring, Jordaan dan juga kawasan red light district. Kawasan red light juga biasanya mempunyai tawaran harga yang menarik.

Jika punyai bajet lebih, boleh la mencuba menginap di hotel kadar mid-range, harga sekitar 50 Euro ke 150 Euro semalam atau ingin penginapan mewah yang melebihi 150 Euro semalam.

Makan

Contoh Falafel - Sumber Wikipedia
Dutch Cheese
Makan adalah satu keperluan. Bagi pelancong bajet, perbelanjaan untuk makanan sehari sekitar bawah 20 Euro termasuk minumlah.Pilihan makanan termasuk makanan timur tengah seperti falafel, shawarma yang berharga lingkungan 5 Euro ke 10 Euro, makanan Itali seperti pizza dari 5 Euro ke atas bergantung pada saiz, mungkin juga dari India, China, Pakistan dan juga Indonesia. Kebanyakan makanan dari pengusaha timur tengah seperti orang arab, mesir dan turki menyediakan makanan Halal,
manakala sesetengah restoran India, Pakistan dan Indonesia juga berbuat demikian. Biasanya akan terpampang tanda halal di depan kedai. Jadi, makanan halal di Amsterdam tiadalah sukar ditemui. Kalau hendak berjimat lagi, bawalah makanan sendiri dari rumah seperti nasi goreng, karipap, murtabak, akok dan sebagainya. Selain itu, membeli makanan seperti roti, sardin, tuna dan juga minuman di supermarket dapat juga mengurangkan belanja makan. Supermarket seperti Albert Heijn, Lidl, Aldi dan sebagainya bolehlah dilawati untuk berbelanja dengan hemah.



Jumaat, 1 Oktober 2010

Perihal Tren Siri 01

Naik kereta api boleh jadi satu pengalaman yang menyeronokkan. Kereta api juga ada yang panggil kereta lipan, sebab panjang macam lipan. Adakah begitu? Haha. Apapun tren ini mempunyai tayar yang tak akan pancit. Apakah juga begitu?

Tren adalah siri kenderaan yang bercantum yang bergerak di atas landasan. Ianya umpama bas special yang hanya boleh bergerak di atas landasan yang tetap untuk mengangkut penumpang ataupun barang-barang dari satu tempat ke satu tempat. Landasan biasanya mempunyai dua rel, namun kini muncul pula monorel dan juga maglev. Tren menggunakan lokomotif untuk menggerakannya, biasanya lokomotif ini berada di bahagian hadapan tren atau di belakang, kadang kala kedua-keduanya (push-pull train).

Kebanyakan tren moden dikuasakan oleh lokomotif diesel dan masa kini banyak dikuasakan oleh tenaga elektrik, walaupun suatu ketika enjin stim digunakan sangat meluas. Tren juga boleh dikuasakan oleh sumber-sumber lain seperti tali atau wayar, graviti, pneumatik mahupun dengan kuda.

Apapun menaiki tren mempunyai kelebihan mahupun kekurangan. Mari kita lihat:

Kelebihan:


* Selamat        - Menaiki tren dikatakan lebih selamat, sebab tren bergerak di landasan sendiri, menjadikan kemungkinan untuk berlaku kemalangan kurang berbanding bas dan kereta.

Panorama dari tingkap tren
* Selesa           - Pergerakan dan perbuatan penumpang dilihat lebih bebas, berbanding bas, kereta mahupun kapal terbang. Dalam tren, penumpang bebas berjalan ke sana sini untuk menghirup udara segar, makan dan minum, pergi ke tandas juga bermain permainan seperti daun terup, dam haji dan sebagainya. Bahkan tren juga mempunyai kedai makan, mesin snack automatik dan sebagainya. Tren malam pula dilengkapi dengan katil mahupun tempat duduk yang lebih selesa berbanding bas dan kenderaan lain.

Panorama menaiki tren
* Panorama Indah - Orang naik tren juga mahu tengok pemandangan indah yang disajikan sepanjang perjalanan. Kebanyakan tren di eropah misalnya, menyediakan laluan scenic yang menjanjikan pemandangan yang begitu menakjubkan sepanjang perjalanan. Biasanya tren sebegini mempunyai cermin tingkap yang besar dan lebar untuk membolehkan para penumpang menikmati pemandangan juga mengambil gambar. Lihatlah contoh di tepi ini.